Vetlanda
Huvudmeny
Lyssna

Framtidsspaning för lärare

Över 500 lärare från gymnasieskolorna på Höglandet fick inspiration kring skolan i den digitala världen när Njudungsgymnasiet stod som värd för en gemensam kompetensutvecklingsdag.

Plickers

Kristina Lund berättade om det digitala verktyget Plickers för intresserade lärare från Brinellgymnasiet i Nässjö.

Kan man ha en robot som lärare? Hur förbereder man unga människor för en värld där det finns ”alternativa fakta”? Vilka digitala hjälpmedel finns redan idag och vilka kan tänkas dyka upp i framtiden?

"Jobbiga listan"

Det var stora, och inte alltid helt lätta, frågor som inledde dagen för de drygt 500 lärarna i Iscar Arena. På vissa av frågorna fanns det svar, andra syftade mest till att få igång tankeverksamheten. Hans Renman, dagens första föreläsare, inspirerade och satte saker på sin spets.

– Hur kombinerar man de centrala kunskapsmålen med den individuella utvecklingen och den framtida kompetensförsörjningen, funderade han bland annat över och menade att det är ett oförenligt uppdrag.

”Jobbiga listan” kallade han skolans utmaningar, men avslutade hoppfullt med att det finns fog för att vara positiv. Sverige har redan idag en av världens bästa och modernaste skolor, vad som än sägs i rapporter och i media.

Mycket finns redan idag

Att det redan idag finns många spännande digitala hjälpmedel inom skolan och att mycket av det vi tror är framtid redan är här, stod helt klart i de 30-tal workshops som pedagogerna bjöds på. Här fanns smakprov på alltifrån hur man använder Wikipedia och Google i undervisningen till hur film, sång eller serier kan bli en del av skolans vardag.

Plickers

Plickers är ett exempel på verktyg som idag används på Njudungsgymnasiet. Kristina Lund visade för ett intresserat gäng, bland annat kollegor från Brinellgymnasiet i Nässjö, hur detta fungerar.

– Plickers är ett responsverktyg, berättade Kristina. Du kan använda det till läxförhör till exempel. Det du behöver är att ladda ner en app och ha en dator och en telefon eller platta.

Läraren ställer en fråga och eleverna svarar genom att hålla upp ett kort med en kod, som läraren scannar med mobil eller platta. På datorn kan man direkt se resultatet. Självklart fick deltagarna på workshopen testa på.

- ”Kommer du att använda Plickers efter den här visningen”? frågade Kristina och glädjande nog tyckte mer än hälften av hennes åhörare att Plickers vore spännande att pröva på hemma på sin skola.

5
Sofie Andersson

Skriven och fotograferad av Sofie Andersson
Publicerad 2017-02-01

Kontakt

Henrik Wågesson

Henrik Wågesson

Gymnasiechef
Barn och Utbildning
BU Chef/Adm pers
Telefon: 0383-975 49, 070-378 32 16
henrik.wagesson@vetlanda.se

Kommentarer
Stängd för fler kommentarer
Synpunkt Vetlanda