Vetlanda
Huvudmeny
Lyssna

Lagar och regler som skyddar dig som konsument

Du vet väl att det finns lagar som skyddar dig som konsument? De två viktigaste är konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. En konsument är du när du som privatperson handlar en vara eller tjänst av ett företag.

Konsumentköplagen

Konsumentköplagenlänk till annan webbplats innehåller exempelvis information om dina rättigheter om en vara slutar fungera, avbeställning och leveransförseningar. Spara kvittot eftersom du har reklamationsrätt och kan klaga på en vara som gått i sönder i tre år efter köpet.

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagenlänk till annan webbplats gäller till exempel när du anlitar en bilverkstad eller en hantverkare. Du kan klaga på tjänsten i tre år om det inte är arbete på mark, byggnader eller anläggningar på mark, i vatten eller andra fasta saker. I så fall har du tio års reklamationsrätt. Ett fast pris gäller men om näringsidkaren har gett ett cirkapris får priset höjas med högst 15 procent.

Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiksinnehavaren att erbjuda, likaså garantier. Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en oanvänd vara inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Vid bytesrätt kan du byta till en annan vara under förutsättning att du inte har använt den. Om du har en garanti ansvarar säljaren för att varan fungerar under en bestämd tid. Fråga i butiken vad som gäller. Glöm inte att spara kvittot!

Klagoguide

Konsumentverket har gjort en Klagoguidelänk till annan webbplats som är en hjälp när du vill klaga på en vara eller tjänst.

Kontakt

Konsumentverket/KO

Telefon: 0771-42 33 00
konsumentverket@konsumentverket.se

Senast uppdaterad 2016-12-06

Synpunkt Vetlanda