Omsorg och stöd
Publicerad:
Med fina siffror rakt igenom sticker Vetlanda kommun ut i årets brukarundersökningar av särskilt boende och hemtjänst. Hela 91 procent på särskilt boende och 92 procent med hemtjänst säger sig vara ganska nöjda eller mycket nöjda med den vård kommunen ger.
Varje år får brukare eller nära anhöriga till brukare fylla i en blankett om hur nöjda de är med vården som kommunen ger. Frågorna är uppdelade i avsnitt och handlar om allt från bemötande, kompetens, och trygghet till aktiviteter och måltidsmiljöer. Marie Göransson, funktionschef, berättar:
– Även förra året var våra resultat fina. Därför känns det extra roligt att hålla fanan högt även i år.
Bakom de fina resultaten finns ett ständigt arbete med att attrahera rätt kompetenser.
– Kompetensförsörjning och bemanning är något både chefer och personal inom vård och omsorg arbetar mycket med. Varje år arbetar vi också med att höja de parametrar som visar att vi har förbättringspotential. Ett exempel är att vi har jobbat med att bli lättare att få kontakt med, vilket brukarundersökningen visar att vi lyckats med, säger Marie, och fortsätter:
– Vår personal gör ett fantastiskt arbete varje dag och får brukarna och deras anhöriga att känna sig trygga.
Efter varje brukarundersökning analyseras resultaten både för hela funktionen och på varje enskild arbetsplats.
– På så sätt kan vi göra korrekta punktinsatser där de behövs, för att öka trivseln och nöjdheten hos våra brukare. Tack vare våra analyser, insatser och vår ständiga jakt på rätt kompetens sticker Vetlanda kommun ut – vi ligger generellt högre i snitt än både riket och länet i undersökningarna, säger Marie.
Även Anderas Witt, vård och omsorgschef i Vetlanda kommun, ser hur arbetet med omsorgen i kommunen blir allt bättre.
– Resultatet är inte bara ett bevis på den höga kvaliteten på tjänsterna, utan också en bekräftelse på det engagemang och den omsorg som personalen ger varje dag. När brukarna uttrycker uppskattning för vårdpersonalens insatser handlar det inte bara om deras yrkesskicklighet, utan också om det mänskliga bemötandet som får dem att känna sig respekterade och sedda.
Hemtjänst
Generell nöjdhet: 92 procent ganska eller mycket bra
Kontaktvägar till hemtjänsten: 86 procent ganska eller mycket bra
Bemötande och inflytande: 98 procent ganska eller mycket bra
Särskilt boende
Bemötande: 98 procent ganska eller mycket bra
Kunskap och kompetens hos personalen: 95 procent ganska eller mycket bra
Trygghet: 95 procent ganska eller mycket bra
funktionschef vård- och omsorgsförvaltningen
Telefon: 0383-974 81
E-post: marie.goransson@vetlanda.se