I grundskolan finns två ämnen; svenska och svenska som andraspråk. Svenska som andraspråk är ett eget ämne med en egen kursplan. Elever läser antingen svenska eller svenska som andraspråk, och båda ämnena har lika mycket undervisningstid.
Det är bra att kunna flera språk. Elever som inte har svenska som modersmål kan behöva extra hjälp för att utveckla sitt svenska språk. Svenska som andraspråk hjälper elever att bygga upp sitt ordförråd och språkförståelse.
Det är viktigt att kunna använda svenska på många olika sätt. Lärare som undervisar i svenska som andraspråk har särskild utbildning för att hjälpa elever att utveckla sitt språk.
Kursplanerna är liknande, men elever som läser svenska som andraspråk kan behöva annan typ av undervisning. Det är viktigt att elever får öva på att prata och skriva svenska, även om det blir fel ibland.
Undervisningen kan ske på olika sätt. Elever kan läsa svenska som andraspråk i en egen grupp eller tillsammans med andra elever. Fråga rektorn eller undervisande lärare på ditt barns skola hur de organiserar undervisningen.
Lärarna bedömer alla barns språkutveckling. Om en elev visar tecken på att behöva extra stöd i svenska, görs en bedömning av språket. Rektorn beslutar sedan om eleven ska läsa svenska som andraspråk.
Så länge eleven behöver det. Lärarna bedömer elevens språkutveckling varje år och rektorn fattar beslut om eleven ska fortsätta läsa svenska som andraspråk.
Elever som läser svenska och svenska som andraspråk gör samma nationella prov. Betygen är lika mycket värda och ger behörighet att söka till gymnasieskolans program.