Alla barn och elever ska vara trygga i förskola, fritidshem och skola. Därför finns det lagar som ska skydda mot diskriminering, trakasserier och kränkningar; Diskrimineringslagen och Skollagen.
På senare tid har det tillkommit nya former av kränkningar genom sociala medier. Att lägga ut texter eller bilder på Internet, mot någons vilja, är en kränkande handling.
När kränkningar av olika slag upprepas flera gånger är det mobbning. Mobbning kan ta sig många uttryck; utfrysning, hot, ryktesspridning, trakasserier.
Om du som barn eller elev blir utsatt för kränkningar eller mobbning är det viktigt att du berättar det för dina föräldrar och personal på skolan eller förskolan.
Om du upplever att ditt barn blir utsatt för diskriminering, trakasserier eller kränkningar, kontakta snarast ditt barns skola eller förskola. Du kan prata med klassläraren, elevhälsans personal eller någon annan vuxen på skolan.
Som förälder ska du även kontakta rektor om du inte upplever att kränkningarna mot ditt barn upphör efter att du varit i kontakt med personal på skolan.
Alla har rätt att göra en anmälan till Skolinspektionen Länk till annan webbplats., Barn- och elevombudet Länk till annan webbplats. och Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats.. På deras hemsidor kan du läsa mer om vad du kan anmäla och vad du bör tänka på innan du gör en anmälan. Om Skolinspektionen blir kontaktad utan att du först har pratat med rektor, skickar de tillbaka ärendet till kommunen.
Varje skola och förskola måste enligt lag arbeta förebyggande och främjande för att motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling. Man måste också ha en årlig plan där det bland annat framgår vilka rutiner man har om man får kännedom om att ett barn eller en elev känner sig utsatt. Kontakta din förskola eller skola om du vill ta del av planen mot diskriminering och kränkande behandling.
Information från Skolverket Länk till annan webbplats.
Information från Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats.
ALLA barn i vår förskola möter lagom stora utmaningar som leder till känslan av att JAG KAN, JAG KLARAR och JAG LYCKAS! Att få vara en viktig del i ett sammanhang, omgiven av vänlighet, omtanke och respekt är ett självklart och naturligt förhållningssätt i verksamheten. Förskolan är det första steget i svenskt utbildningssystem och lägger grunden till alla barns livslånga lärande.
Förskolans sju pedagogiska grundvärderingar bildar det övergripande ramverk som beskriver de viktiga aspekter över det som ska prägla förskolans innehåll, förhållningssätt, organisering, lokalers användning och utformning.
Varje förskola ska kontinuerligt reflektera och följa upp hur de pedagogiska grundvärderingarna tillämpas och kommer till uttryck i vardagsarbetet.
Arbetet med att motverka kränkande behandling och arbeta för alla barns lika rättigheter och möjligheter ska årligen följas upp, utvärderas, analyseras för att leda till åtgärder för utveckling. Arbetet ska dokumenteras i en handlingsplan mot kränkande behandling och diskriminering.