Enligt spellagen krävs det tillstånd för att anordna lotterier. För att en förening ska kunna ansöka om lotteritillstånd samt registrera lotteri krävs det att föreningen på ett styrelsemöte fattar beslut om att ansöka om registrering för lotteriverksamhet. I samma beslut ska även lotteriföreståndare väljas.
Spelinspektionen Länk till annan webbplats. definierar ett lotteri som en företeelse där utgången avgörs av slumpen. I Sverige är det förbjudet att ha lotterier för allmänheten utan tillstånd.
För mer information, se spellagen Länk till annan webbplats.
Registreringen görs för högst en femårsperiod och där kan föreningen ordna flera lotterier till ett sammanlagt insatsvärde på max 1 732 500 kronor för 2023.
Nedanstående krav måste uppfyllas för att få tillståndet:
Kommunen utser en kontrollant för lotteriet.
Föreningen ansöker om lotteritillstånd hos kommunkansliet Pdf, 162 kB.. Registreringen kostar 500 kr.
I samband med att tillståndet beviljas tilldelas föreningen också en kontrollant som föreningen ska ha kontakt med före och efter varje lotteri. Redovisning av varje lotteri sker till kontrollanten.