Vetlanda kommun logotyp

Delfinen

Besöksplatsen för frågor om vård och omsorg. En service för dig som är äldre, anhörig eller närstående till en senior och vill ha information, råd och stöd.

Det är en central mötesplats där du får möjlighet att ställa frågor och få vägledning i hur du ansöker om exempelvis hemtjänst eller särskilt boende och få information om hjälpmedel och egenvårdsprodukter. I lokalen finns även möjlighet att se och prova utvalda tekniska hjälpmedel som kan användas i hemmet – till exempel produkter som underlättar vardagliga sysslor eller förbättrar tryggheten.

Vi vill skapa en meningsfull och stödjande miljö för dig som besökare. Vi arbetar därför utifrån fyra ledord:

  • Socialt stöd: Vi bygger gemenskap och erbjuder vägledning och samtalsstöd.
  • Skydd och säkerhet: Vi vill bidra till en trygg och tillgänglig miljö för alla.
  • Glädje och välmående: Vi främjar hälsa, trivsel och livskvalitet i vardagen.
  • Kunskap och lärande: Vi sprider information och möjliggör lärande inom vård, omsorg och teknik.

Vem möter du på plats?

Hos oss finns möjlighet att träffa personal med olika kompetenser, till exempel:

  • Demenssjuksköterska
  • Anhörigkonsulent
  • Arbetsterapeut
  • Sjuksköterska
  • Biståndshandläggare
  • Sjukgymnast
  • Digital fixare
  • Personal från hemtjänst och särskilda boenden

Vissa yrkesgrupper finns på plats vid bestämda tillfällen, medan andra finns tillgängliga vid behov. En person finns alltid på plats under öppettiderna för att ta emot dig, svara på dina frågor eller hjälpa dig vidare till rätt kontakt.

Behöver jag boka tid?

Nej, det är drop-in. Du är välkommen att besöka oss under våra öppettider utan att boka tid i förväg.

Kontakt

Vi finns på på Delfingatan 3 d i centrala Vetlanda. Under våren har vi öppet tisdag, onsdag och torsdag klockan 10-14.

Om du har frågor eller behöver komma i kontakt med Delfinen utanför våra öppettider, kan du ringa kontaktcenter. De hjälper dig att nå rätt person eller boka ett samtal vid behov