Gå till innehåll
4 Servicemeddelanden
4 Servicemeddelanden

Processen

Att arbeta fram en översiktsplan är en process i flera steg. Under arbetets gång kan allmänheten, myndigheter, föreningar och näringsliv lämna synpunkter på planens innehåll. Startskottet att ta fram en ny kommuntäckande översiktsplan är ofta en planeringsstrategi (som har ersatt aktualitetsprövningen) som konstaterar att den gällande planen behöver uppdateras.

Illustration på process

Steg 1 – Analys av gällande översiktsplan och inriktning för fortsatt arbete

I ett första steg analyseras den tidigare beslutade översiktsplanen. Här identifieras det som har fungerat väl och det som inte har gett önskat resultat. I detta skede tittar vi också närmare på förutsättningarna för den fortsatta utvecklingen i kommunen. Ett inriktningsbeslut för översiktsplaneringen tas därefter fram.

Steg 2 – Dialog

I detta skede hämtar vi in idéer och åsikter från invånare, företag, föreningar, myndigheter och andra samhällsaktörer.

Steg 3 – Samråd om planförslag

I detta steg kan alla som vill lämna synpunkter på ett första planförslag. Perioden där alla kan tycka till kallas samråd. Då skickas förslaget ut på remiss till intresseorganisationer, myndigheter och andra kommuner. Kommunen bjuder in allmänheten och andra till möten där förslaget diskuteras. Samrådstiden är inte reglerad i lag men brukar löpa över minst två månader. Syftet med hela samrådsfasen är att successivt förbättra beslutsunderlaget och att ge de som kan bli berörda insyn i arbetet och möjlighet att påverka planens utformning.

Steg 4 – Revidering och granskning

Synpunkter från samrådet sammanfattas i en samrådsredogörelse. Vi tar sedan fram ett reviderat förslag på översiktsplanen som skickas ut på remiss igen. Det innebär att allmänheten, myndigheter med flera nu har en sista möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Denna period kallas granskning och pågår under minst två månader.

Steg 5 – Antagande i kommunfullmäktige

Synpunkter från utställningen sammanfattas och behandlas i ett utlåtande. Planen kan därefter revideras lite innan kommunfullmäktige beslutar om att anta översiktsplanen. Efter tre veckor gäller den nya översiktsplanen. Översiktsplanen är inte juridiskt bindande utan har en vägledande funktion för efterföljande planering och andra beslut om mark- och vattenanvändningen.

Genomförande och fortsatt översiktsplanering

När en översiktsplan har antagits är det politiska beslut som avgör hur prioriteringen av de olika förslagen ska ske. Planens innehåll och ställningstaganden ska följas upp och utvärderas regelbundet. Detta sker numera genom antagande av en planeringsstrategi som har ersatt tidigare krav om aktualitetsprövning av översiktsplanen.

Genom planeringsstrategin ska kommunen minst en gång varje mandatperiod fatta beslut om planens aktualitet utifrån gällande lagkrav och den politiska viljan. Planeringsstrategin ska också innehålla en redovisning av vilka delar av översiktsplanen som eventuellt behöver kompletteras, ändras eller uppdateras. Ändring av översiktsplanen sker oftast genom att kommunen tar fram en fördjupad plan för ett geografiskt område eller ett tematiskt tillägg som behandlar en specifik fråga i mer detalj. När kommunfullmäktige beslutat om en planeringsstrategi ger den ytterligare vägledning om hur översiktsplanen ska användas. Därför bör du alltid läsa översiktsplanen tillsammans med planeringsstrategin.

Vi är i början av prosessen och arbetar just nu med att ta fram ett planförslag

Förklaring på process för översiktsplan
  • Ta fram ett förslag
  • Samråd
  • Bearbetning av planförslag
  • Granskning
  • Bearbetning av planförslag
  • Antagande
  • Laga kraft

Senast uppdaterad:

Sidfot

Öppet idag: 08:00 - 12:00 | 13:00 - 16:00