Gå till innehåll
4 Servicemeddelanden
4 Servicemeddelanden

Upphandla med Vetlanda kommun

Vetlanda kommun upphandlar varor, tjänster och entreprenader för omkring 800 miljoner kronor varje år.

Allt från maten som serveras i skolan och omsorgen, olika hantverkstjänster, sjukvårdsmaterial, skolskjuts, elenergi, maskiner, nya byggnationer över hela kommunen med mera. Kort och gott allt som behövs för att Vetlanda kommuns verksamheter ska fungera.

Vetlanda kommun arbetar aktivt med e-handel och att ansluta avtalsleverantörer till vårt e-handelssystem. Användning av e-handel innebär att vi avser skicka filer elektroniskt mellan er som avtalsleverantör och oss som köpare. Beställare i Vetlanda kommun kan då beställa produkter direkt i vårt e-handelssystem som bidrar till en effektiv inköpsprocess.

Fördelar med e-handel:

  • Beställare kan enkelt hitta avtalade produkter till rätt pris - allt samlat på ett ställe
  • Tidsbesparingar görs genom en mer rationell hantering av beställningar
  • Inköp som görs i e-handelssystemet ger korrekt statistik och skapar goda underlag för uppföljning av avtal och inköp.

Under Fakturor och betalningsvillkor för leverantörer hittar du information om Vetlanda kommuns bestämmelser för fakturor och betalningsvillkor.

Upphandlingsavdelningen och kommunens verksamheter har i uppdrag att ta hänsyn till och tillämpa hållbarhetskrav i kommunens upphandlingar som ett viktigt steg mot Agenda 2030. Läsa mer under Hållbar upphandling i Vetlanda kommun.

Du kan också läsa mer om Hållbar upphandling hos Upphandlingsmyndigheten Länk till annan webbplats..

Varje år gör Höglandskommunerna tillsammans inköp för omkring tre miljarder kronor. Det omfattar varor, tjänster och byggentreprenader av alla slag. För att göra det lättare för företag att göra affärer med höglandskommunerna samarbetar vi inom inköp- och upphandlingsområdet när det är lämpligt genom Höglandets affärsstrategiska råd (HAR).

På sådant vis kan upphandlingsarbetet göras smidigare både för och emellan upphandlingsavdelningarna, men också för leverantörerna. Vi vill vara en attraktiv kund att göra affärer med!

Kommunerna som är med i Höglandets affärsstrategiska råd är Aneby, Eksjö, Nässjö, Vetlanda och Sävsjö, samt Höglandsförbundet.

Det är Vetlanda kommuns upphandlingsavdelning som har i uppdrag att, med hjälp av expertis från kommunens förvaltningar, säkerställa försörjning av varor, tjänster och entreprenader. Här arbetar fem upphandlare och upphandlingschef som ser till att affärerna sköts enligt LOU och bestämda regler.

När det är lämpligt samarbetar vi i upphandlingsuppdrag med kommunala bolag och kommunalförbund.

Vill man som företag lära sig mer om kommunens upphandling kan man "Låna en upphandlare" av avdelningen. Det är ett sätt att nå ut till fler företag för vad som behövs för att bli leverantör till kommunen. Läs mer under rubriken "Låna en upphandlare".

Upphandlingspolicy

Vetlanda kommuns upphandlingspolicy Pdf, 156 kB.

Upphandling av byggentreprenader

Hos Vetlanda kommun är det Tekniska kontorets fastighetsavdelning som genomför upphandlingar av kommunens bygg- och anläggningsentreprenader. Vissa byggnadsarbeten, hantverkstjänster och tekniska konsulter avropas genom de ramavtal som kommunen har upphandlade.

Informationsträffar

Upphandlingsavdelningen genomför ett antal informationsträffar per år. I vissa fall i samarbete med kommunens verksamheter eller andra organisationer.

Datum för kommande träffar publiceras löpande. Vill du ha avisering om nästa tillfälle kan du mejla upphandling@vetlanda.se

Senast uppdaterad:

Sidfot

Öppet idag: 08:00 - 12:00 | 13:00 - 16:00