Landsbygdsprojekt
Vetlanda kommun genomför löpande projekt för att stärka landsbygden. Nedan kan du läsa om olika projekt som är på gång eller som är genomförda, både i kommunens egen regi och genom samarbeten med föreningar och andra aktörer som är verksamma på landsbygden.
Ett gott liv utan gränser
Ett gott liv utan gränser var en förstudie till ett landsbygdsprojekt inom ramarna för Leader Linné som startades i september 2019 och pågick under ett år.
Förstudien var ett samarbete mellan Vetlanda, Sävsjö och Växjö kommuner och berörde orterna Landsbro, Myresjö, Bäckaby, Ramkvilla, Stockaryd, Rörvik, Lammhult och Braås med omnejd. Målet var en levande landsbygd där människor vill stanna kvar och dit fler vill flytta genom att jobba med ambassadörer som brinner för landsbygden och genom att matcha jobb med boende.
I förstudien undersöktes boendemöjligheter, samhällsservice, rörelse- och transportmönster, näringsliv och befolkningsstruktur.
Samarbeta för ökad digital mognad för företagsfrämjare och besöksnäringsföretag i landsbygd
Ett samverkansprojekt med syfte att öka den digitala mognaden hos besöksnäringsföretag i landsbygderna i Vetlanda och Eksjö kommuner samt att stärka samverkan och kunskaper hos företagsfrämjande aktörer om hur de bättre kan vägleda besöksnäringsföretagen inom digitalisering. Projektet har finansierats med medel från EU:s landsbygdsprogram via Tillväxtverket som hanterar detta stöd.
Företagsfrämjarna och tillika samverkanspartners i projektet: Vetlanda kommun, Eksjö kommun, Nuvab, Eksjö.nu, Smålands Trädgård och Emilkraften.
Aktiviteter
- Inspirationsföreläsningar med Marcus Eldh, företagare inom naturturism, för att bidra till ökad medvetenhet kring digitaliseringens möjligheter hos besöksnäringsföretagen.
- Studiebesök i Varberg där företagsfrämjarna inom projektet fick lära och inspireras av hur andra kommuner och främjare jobbar framgångsrikt med stöttning gentemot besöksnäringen i digital mognad.
- Ett flertal företagsbesök hos besöksnäringsföretag i landsbygd. Syftet med besöken var att skapa en förståelse för företagarnas utmaningar med den digitala mognaden och vilken stöttning som efterfrågas från lokala främjare.
- Utbildningar inom olika digitala verktyg för ökad kompetens och kunskap om affärsnyttan med olika system hos företagsfrämjarna.
- Workshops för att omsätta lärdomar och insikter från studieresan, inspirationsföreläsningar och företagsbesök till en samverkansmodell som samverkansparterna tar med sig för att jobba med ökad digital mognad inom besöksnäringen även efter projektets slut.
- Slutseminarium där länets företagsfrämjare och besöksnäringsföretag bjöds in.
Resultat
Samverkansgruppen består av främjare från olika organisationer på lokal nivå; representanter från kommunen, näringslivsbolag, Science Park och ekonomiska föreningar som bedriver platsutveckling. Samtliga dessa möter besöksnäringsföretag i sina uppdrag och har kollektivt mycket kunskap. Denna kunskap har samlats i en så kallad handbok, ett internt dokument som ska stötta främjarna i arbetet med besöksnäringen. Handboken kan användas i möten med enskilda företagare och i större nätverksträffar och klustersammanhang.
Handboken har skapats efterhand som arbetet pågått och består av kapitel på olika teman där grunden handlar om att beskriva affärsnyttan med olika digitala verktyg. Till varje kapitel finns en beskrivning av verktyget och ett frågebatteri för att säkerställa att företaget arbetar med digitala verktyg som faktiskt skapar nytta och en ökad förståelse hos företagaren.
Utfallet och effekterna av insatserna utvärderas kontinuerligt under samverkansgruppsträffarna. Kapitel i handboken justeras för att vara aktuella och anpassade efter besöksnäringens behov. Nya kunskaper hos främjarna blir till nya kapitel i handboken.
Arbetet med utgångspunkt i samverkansmodellen fortsätter även efter projektets slut och handboken är ett levande dokument.
Viktiga insikter
Följande insikter har varit avgörande för samverkansmodellen och kan användas som inspiration för att växa som främjare:
- Samverkan med flera organisationer, gärna över kommungränser
- Att sätta en tydlig organisation och rollfördelning inom samverkansgruppen
- Insamling och dokumentering av de erfarenheter och kunskaper som finns inom gruppen till en gemensam handbok som kan fungera som stöttning vid samtal/nätverksträffar med näringen
- Kontinuerlig utvärdering och uppföljning kring effekterna av insatserna
Metodstöd
Ta del av samverkansmodellen för digital mognad Pdf, 180 kB..
Kontakt
Rebecca Ewens, destinationsutvecklare, 0383-971 07 rebecca.ewens@vetlanda.se
Stärkt service i samverkan med lokalsamhället
I projektet Stärkt service i samverkan med lokalsamhället i Vetlanda kommun vill kommunen utveckla kontakten med lokalsamhället och stärka sitt interna samarbete kring servicefrågor. Projektet medfinansieras av Landsbygdsprogrammet och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.
Planerade insatser
- Etablera och genomföra samarbeten med lokalsamhället genom att undersöka möjligheten till att skapa servicepunkter i östra delen av kommunen. Servicepunkter är tänkta att kunna erbjuda kommersiell service inom sitt geografiska område. En servicepunkt kan komplettera till exempel en livsmedelsbutik eller en macks utbud och gör dem till nav för annan service. Kommersiell service kan vara service såsom dagligvaror, drivmedel, post/paket, apotek och betaltjänster.
- Utveckla interna arbetssätt och rutiner för att arbetet ska bli långsiktigt genom att koppla samman arbetet med servicepunkter och interna arbetssätt med möjligheten att ta fram en serviceplan. En serviceplan är tänkt att ge en bild av den tillgängliga servicen som finns i kommunen och hur den ska upprätthållas och utvecklas. Kommunen kommer också att utveckla medborgardialogen och sina interna rutiner i koppling till kommersiell service.
- Delta i gemensamma träffar för erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling.
Förväntat resultat
Vetlanda kommun vill utveckla och säkra service i olika beslut. Genom att utveckla samarbete mellan kommun och lokalsamhälle ska tilliten mellan parterna öka. På sikt är målet att en serviceplan tas fram och att fler servicepunkter etableras.
Hjälpte den här informationen dig?
Senast uppdaterad: