Gå till innehåll
3 Servicemeddelanden
3 Servicemeddelanden

Legoprogrammering rustar eleverna för framtidens jobb

Förskola och skola
Publicerad:

Kvillsfors skola tar ett stort kliv in i framtiden. Med legoprogrammering som nytt inslag i teknikundervisningen får eleverna träna kreativitet, logik, konstruktion och teknikförståelse på ett konkret och lekfullt sätt.

Legoprogrammering på Kvillsfors skola.

När skolan skulle uppdatera sitt teknikmaterial kom legoprogrammering upp som förslag. Idén växte snabbt och med finansiering från kommunens Innovationsfonden och flera sponsorer fick skolan möjlighet att köpa in programmeringslego. Lotta Sjölund och Helena Frödeberg undervisar i årskurs fem och sex. Tillsammans lär de eleverna om legoprogrammering.

– Legoprogrammering är precis vad det låter som. Man använder lego som kopplas till en hubb. Hubben fungerar som en motor och kopplas i sin tur till en iPad. I den sker själva programmeringen, berättar Lotta och fortsätter:

– Med lego blir programmeringen verklig för eleverna. Det är inte bara en uppgift på skärmen, utan något de kan bygga, röra vid och utveckla vidare.

En investering i ortens kompetensförsörjning

En viktig anledning till satsningen är att flera företag i och runt Kvillsfors väntas efterfråga programmeringskunnig arbetskraft i framtiden. Genom att eleverna får lära sig tekniken tidigt hoppas skolan lägga grunden för ett intresse som på sikt kan stärka bygden.

– Att ge eleverna kunskap som behövs i vår del av kommunen är ett sätt att rusta dem för framtidens arbete, men också att bidra till att fler vill stanna kvar här när de blir äldre, säger Lotta.

Tanken är att legoprogrammering ska följa eleverna från förskoleklass till årskurs sex.

Samarbete och konstruktioner

På en lektion i legoprogrammering inleder Helena och Lotta med att gå igenom dagens uppgift.

– Alla får en grunduppgift att lösa, och sedan är det fritt fram att lägga till egna idéer, som ljus, ljud eller nya hinder. Inspirationen flödar under lektionerna. Vi ser redan efter tre tillfällen att samarbetet ökar och att eleverna börjar förstå både tekniken och matematiken bakom programmeringen, berättar Lotta.

Förutom programmering tränar eleverna också på att bygga hållbart och förstå hur tekniska lösningar fungerar, till exempel genom att arbeta med kugghjul och andra mekaniska delar.

Innovationsfonden

Legoprogrammering har fått medel från kommunens innovationsfond. Innovationsfonden infördes 2025 och ska:

  • Stödja utveckling, testning, utvärdering och implementering av nya innovativa tjänster, processer, modeller och metoder.
  • Bidra till kommunens förändringsarbete i linje med kommunens vision, riktningar och mål samt Vetlanda kommuns hållbarhetspolicy.

Sponsorer

Innovationsfonden, Tommy Fredriksson, Weinfors El i Vetlanda AB, Metsä Tissue, EMB:s Åkeri, Järnforsens Plåtslageri AB, Plannja Steinwalls AB, JRG Erikssons Pall och Emballage AB, Frödebergs Matbutik, Ökna Hembygdsförening, Steens Gräv, Camilla och Lena Entertain AB, Areal, Smålands Rör & Bygg, Uvanäs Entreprenad och Stiftelsen Werner von Seydlitz.

Sidfot

Stängt nu