Internationellt utvecklingsprojekt om framtidens undervisning och lärande
Under perioden 2025–2027 genomförs ett internationellt utvecklingsprojekt på modersmålsenheten med fokus på framtidens undervisning och lärande. Projektet ”Från undervisning till lärande – framtidens lärare i en föränderlig utbildningsmiljö” har beviljats Erasmus+-medel och syftar till att stärka pedagogisk kompetens genom internationellt erfarenhetsutbyte.
Projektet är kopplat till de övergripande målen om likvärdighet, trygghet och lärande och ska bidra till att utveckla undervisningens kvalitet i deltagande verksamheter. Särskilt fokus ligger på inkluderande och forskningsbaserade arbetssätt för flerspråkiga elever, utveckling av kompetens inom socialt och emotionellt lärande samt arbete med framtidens färdigheter i en internationell utbildningskontext.
Inom ramen för projektet ges möjlighet till deltagande i internationella kurser och jobbskuggning i flera europeiska länder, bland annat Polen, Grekland, Spanien, Italien och Portugal.
Första projektaktiviteten – fokus på AI i undervisningen
Den första projektaktiviteten genomförs i februari 2026 på Teneriffa. Kursen “Unlocking AI – Artificial Intelligence in Education” ger en introduktion till hur artificiell intelligens kan användas i undervisningen, med både praktiska och etiska perspektiv.
Fortsatta internationella aktiviteter
Under projektperioden planeras totalt tre jobbskuggningsaktiviteter samt tre till fyra kursresor. Under våren genomförs bland annat jobbskuggning och kurser i Polen. Aktiviteterna syftar till att främja professionellt lärande, utveckla nya arbetssätt och stärka det internationella perspektivet i undervisningen.
Projektet leds av projektledare Magdalena Parniewska tillsammans med Frida Kullberg, enhetschef, modersmålsenheten, Barn- och utbildningsförvaltningen.

Hjälpte den här informationen dig?
Senast uppdaterad: