Gå till innehåll
2 Servicemeddelanden
2 Servicemeddelanden

Företag i besöksnäringen får hjälp att öka sin digitala kunskap

Bygga, bo och miljö
Publicerad:

Hitta information, göra bokningar och kommunicera via nätet är en självklarhet för många som vill besöka en plats eller ett utflyktsmål. I andra änden innebär det att företagen inom besöks­näringen behöver ha rätt kunskaper för att möta behoven. Genom ett landsbygds­projekt har Vetlanda kommun tillsammans med företagsfrämjande aktörer fått nya verktyg att vägleda besöksnärings­företagen inom digitalisering.

Två kvinnor står på en scen. Den ena talar i mikrofon.

Rebecca Ewens och Camilla Egerlid menar att ökad digitalisering gör företagen inom besöksnäringen bättre rustade att skapa fler och mer hållbara affärer.

Att hänga med digitalt kan vara en utmaning, inte minst för företagare med få eller inga anställda och som samtidigt har en mängd andra fokus­områden.

– Många företagare inom besöks­näringen är mångsysslare, få lever på sitt företag. Man har kanske inte möjlighet att sätta sig in i allt man skulle behöva för att kunna utvecklas digitalt, vilket i förlängningen skulle kunna generera att man säljer mer eller får fler bokningar, säger Rebecca Ewens, destinations­utvecklare på Vetlanda kommun.

Brett samarbete

Tillsammans med Eksjö kommun, de lokala näringslivsbolagen i respektive kommun samt Smålands Trädgård och Emilkraften arbetar hon för ökad digital mognad inom besöks­näringen på landsbygden. De inblandade aktörerna har under ett projekt fått möjlighet att fördjupa sina egna kunskaper inom digitalisering för att i förlängningen kunna hjälpa och stötta företagarna.

Projektet har finansierats med medel från EU:s landsbygdsprogram via Tillväxtverket.

Genom företags­besök och möten med företagare har de skaffat sig en lägesbild och fördjupat sig i hur utmaningarna och förväntningarna ser ut hos företagen idag. Det har också hållits ett par inspirations­föreläsningar för företagare.

– Tanken har varit att inspirera och få fler att förstå nyttan med digitala tillväga­gångssätt. Det är viktigt att visa var businessen finns, att man genom att vara bättre rustad kan skapa fler och mer hållbara affärer, säger Camilla Egerlid, näringslivs­chef i Eksjö kommun.

Praktiska kunskaper

Under resans gång har bland annat en handbok tagits fram, en sorts intern lat­hund att använda som stöd i mötet med företag, både enskilt och i kluster. Det kan exempelvis handla om hur det fungerar med annonsering på Meta eller Google och de vanligaste frågorna kring det. Det finns också en tydlig beskrivning av nyttan med varje insats.

– Nu handlar mycket om att hålla kompetensen och kunskapen levande, att fortsätta vår egen utvecklings­resa och bygga på handboken utifrån vad vi ser för behov hos företagen, säger Rebecca Ewens.

Hon hoppas att sättet att samverka kring de här frågorna kan sprida sig till fler.

– Vi har lärt oss mycket av varandra och skapat en stabil grund att stå på för att kunna jobba långsiktigt med att vara ett stöd för företagen, säger hon.

Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling, logotyp.

Kontakt

Rebecca Ewens

Destinationsutvecklare, Kommunledningsförvaltningen

Telefon: 0383-971 07

E-post: rebecca.ewens@vetlanda.se

Sidfot

Öppet idag: 08:00 - 12:00 | 13:00 - 16:00