Företag i besöksnäringen får hjälp att öka sin digitala kunskap
Bygga, bo och miljö
Publicerad:
Hitta information, göra bokningar och kommunicera via nätet är en självklarhet för många som vill besöka en plats eller ett utflyktsmål. I andra änden innebär det att företagen inom besöksnäringen behöver ha rätt kunskaper för att möta behoven. Genom ett landsbygdsprojekt har Vetlanda kommun tillsammans med företagsfrämjande aktörer fått nya verktyg att vägleda besöksnäringsföretagen inom digitalisering.
Att hänga med digitalt kan vara en utmaning, inte minst för företagare med få eller inga anställda och som samtidigt har en mängd andra fokusområden.
– Många företagare inom besöksnäringen är mångsysslare, få lever på sitt företag. Man har kanske inte möjlighet att sätta sig in i allt man skulle behöva för att kunna utvecklas digitalt, vilket i förlängningen skulle kunna generera att man säljer mer eller får fler bokningar, säger Rebecca Ewens, destinationsutvecklare på Vetlanda kommun.
Brett samarbete
Tillsammans med Eksjö kommun, de lokala näringslivsbolagen i respektive kommun samt Smålands Trädgård och Emilkraften arbetar hon för ökad digital mognad inom besöksnäringen på landsbygden. De inblandade aktörerna har under ett projekt fått möjlighet att fördjupa sina egna kunskaper inom digitalisering för att i förlängningen kunna hjälpa och stötta företagarna.
Genom företagsbesök och möten med företagare har de skaffat sig en lägesbild och fördjupat sig i hur utmaningarna och förväntningarna ser ut hos företagen idag. Det har också hållits ett par inspirationsföreläsningar för företagare.
– Tanken har varit att inspirera och få fler att förstå nyttan med digitala tillvägagångssätt. Det är viktigt att visa var businessen finns, att man genom att vara bättre rustad kan skapa fler och mer hållbara affärer, säger Camilla Egerlid, näringslivschef i Eksjö kommun.
Praktiska kunskaper
Under resans gång har bland annat en handbok tagits fram, en sorts intern lathund att använda som stöd i mötet med företag, både enskilt och i kluster. Det kan exempelvis handla om hur det fungerar med annonsering på Meta eller Google och de vanligaste frågorna kring det. Det finns också en tydlig beskrivning av nyttan med varje insats.
– Nu handlar mycket om att hålla kompetensen och kunskapen levande, att fortsätta vår egen utvecklingsresa och bygga på handboken utifrån vad vi ser för behov hos företagen, säger Rebecca Ewens.
Hon hoppas att sättet att samverka kring de här frågorna kan sprida sig till fler.
– Vi har lärt oss mycket av varandra och skapat en stabil grund att stå på för att kunna jobba långsiktigt med att vara ett stöd för företagen, säger hon.
Kontakt
Rebecca Ewens
Destinationsutvecklare, Kommunledningsförvaltningen
Telefon: 0383-971 07
E-post: rebecca.ewens@vetlanda.se